ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
“ΚΩΔΙΚΕΣ”
Ατομική έκθεση χαρακτικής
και ζωγραφικής της εικαστικού Αλεξάνδρα Τσιτσιντά
14/5/2018
Το Σάββατο 19 Μάϊου 2018 και ώρα
19:00, στην Πινακοθήκη του Παλαιοντολογικού Ιστορικού Μουσείου Πτολεμαΐδας,
εγκαινιάζεται η έκθεση χαρακτικής και ζωγραφικής “ΚΩΔΙΚΕΣ”, της Αλεξάνδρας
Τσιτσιντά.
Η Αλεξάνδρα Τσιτσιντά γεννήθηκε και
μεγάλωσε στην Πτολεμαΐδα. Είναι απόφοιτη της Σχολής Καλών Τεχνών του
Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Φοίτησε στο 3ο εργαστήριο με
δάσκαλο τον Χάρη Κοντοσφύρη και στο εργαστήριο της Χαρακτικής και Έντυπης Τέχνης με δασκάλα την Δήμητρα Σιατερλή.
δάσκαλο τον Χάρη Κοντοσφύρη και στο εργαστήριο της Χαρακτικής και Έντυπης Τέχνης με δασκάλα την Δήμητρα Σιατερλή.
Τα κύρια πεδία ενασχόλησης της είναι
η ζωγραφική, η χαρακτική και οι εγκαταστάσεις. Τα θέματα πού επιλέγει είναι
ανθρωποκεντρικά και αποδίδονται με μια ιδιαίτερη χρωματική παλέτα. Ο κύριος
όγκος του χαρακτικού της έργου, χαρακτηρίζεται κυρίως από τη χρωματική λιτότητα
και τη συχνή χρήση του μαύρου-άσπρου και των έντονων κοντράστ. Η περιορισμένη
χρωματική κλίμακα, σε συνδυασμό με τη σχεδιαστική ακρίβεια, τονίζει την εννοιολογική
διάσταση των θεμάτων της, τα οποία συνδεόμενα με τους συμβολισμούς και τους
κώδικές που χρησιμοποιεί φανερώνουν μια διάθεση έρευνας και προβληματισμού. Η
χρήση των Barcode είναι στοχευμένη μιας και τα δημιουργεί η ίδια, προσθέτοντας
τις δικές της λέξεις και φράσεις και δημιουργώντας μοναδικά Barcode τα οποία
μπορούν και να “διαβάζονται”!
Είναι από τα ιδρυτικά μέλη της
καλλιτεχνικής ομάδας ΕΝ-ΦΛΩ, που δημιουργήθηκε το 2011 αλλά και μέλος της
Ένωσης Ελλήνων Χαρακτών και του Εικαστικού Επιμελητηρίου. Επίσης είναι ιδρυτικό
μέλος, και καλλιτεχνική διευθύντρια στο Εργαστήρι Δημιουργικής Έκφρασης και
Μάθησης Σχεδίου και Ζωγραφικής “Ζωγραφί-ΖΩ”, όπου διδάσκει σχέδιο και ζωγραφική
και επιμελείται εκθέσεις και εκδηλώσεις.
Παράλληλα
ασχολείται και με το θέατρο στον τομέα της σκηνογραφίας, ενώ έχει
παρακολουθήσει μαθήματα - εργαστήρια και έχει παίξει σε διάφορες θεατρικές
παραστάσεις.
Ένας ακόμη τομέας της ενασχόλησης
της είναι η εικονογράφηση παιδικών βιβλίων.
Έχει κάνει ατομικές εκθέσεις στην
Ελλάδα ενώ έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και στο
εξωτερικό. Επίσης, συμμετέχει σε διάφορα συμπόσια ζωγραφικής και γλυπτικής αλλά
και σε εικαστικές δράσεις.
Κείμενο Τεκμηρίωσης
“Η
κωδικοποίηση αποτελεί συμπυκνωμένο αρχείο”
Ο κόσμος της νεωτερικότητας
απλώνεται στα πέρατα του φαντασμαγορικού. Η φαντασία του αγοραίου είναι μια
επιθυμία των καταναλωτών που κυριάρχησαν στην αστική ζωή. Στο κεντρικό μοτίβο
του φετιχισμένου εμπορεύματος ο καταναλωτισμός με μεγάλη ζωηρότητα δημιουργεί αγοραίες κατασκευές
με τα πιο καθαρά και πιο σχολαστικά στοιχεία σηματοδότησης. Τα logo αποτελούν
την ευδιάκριτη μικρή συμβολική εικόνα
που συμπυκνώνει το πνεύμα διάχυσης και κατηγοριοποίησης πιστοποιώντας την
αυθεντικότητα του προϊόντος.
Ακολουθούν τα Barcode ένας συναρμολογημένος κωδικοποιημένος αριθμός πληροφοριών που το εφήμερο , το φευγαλέο, το απρόοπτο των φετιχιστικών αγορών οργανώνονται από ένα ιδιότυπο σειριακό πλαίσιο που εξασφαλίζει την εξαγωγή του από τον χώρο παρασκευής ή παραγωγής. Τόσο το logo όσο και το Barcode είναι ενυπόγραφες σημειώσεις του αυθεντικού και κατασκευασμένου μηχανικά αντικειμένου που είναι έτοιμο προς πώληση. Το σημαδεμένο, το σεσημασμένο αντικείμενο είναι εκείνο που συνεχώς κρατά εγγενώς τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά. Ο Θ.Βεμπλέν στην θεωρία της Αργόσχολης τάξης (1899) αντιμετωπίζει κριτικά την κατανάλωση και καταφέρνει να την αποενοχοποιήσει σαν μια δραστηριότητα που δεν προτρέπει την οκνηρία ή την αδράνεια . Συγκροτεί τη θεωρία του πάνω στην αρχή της μη παραγωγικής κατανάλωσης χρόνου καθώς κάποιος θα λειτουργεί καταναλωτικά. Αυτό σημαίνει ότι η παρατήρηση μετατίθεται στη χρονική παραγωγικότητα του ατόμου και όχι στην υλική ποσοτικοποίηση της κατανάλωσης. Τα προϊόντα αφήνονται στο έλεος του χρόνου . Το εφήμερο είναι η ανατολή και η δύση του προϊόντος. Η βιτρίνα δεν προλαβαίνει να το σκονίσει αποσύρεται γρήγορα. Αυτό οδηγεί σε μια πρώιμη καταμέτρηση που η παράγωγη την εκτυπώνει με τη μορφή Barcode και η σειριακότητα αντικαθιστά την απλοποιημένη σειρά παραγωγής. Το Barcode είναι ο καινούριος τρόπος εγγύησης του εφήμερου και παροδικού. Ο ελεύθερος χρόνος συνδέεται με την απόκτηση πραγμάτων παρά με την πράξη του να εφαρμοστεί ένα προϊόν στην καθημερινότητα. Τα Barcode λειτουργούν σαν εκτελωνισμός προς τον εγκόσμιο καθημερινό κόσμο. Εισάγεται το προϊόν, καταναλώνεται ακατανάλωτο, αφημένο στην αποδραστική φυγή του καταναλωτή.
Η
Αλεξάνδρα Τσιτσιντά συνυφαίνει με τους κοινωνιολόγους τις εμπειρίες της
μητρόπολης και καταπιάνεται με τη χάραξη των Barcode πάνω σε επιφάνειες που
αξιώνουν άμεσα ή έμμεσα τη μελέτη του ελευθέρου χρόνου και της ταυτοτικής
λειτουργιάς της ατομικότητας σε ένα πλαίσιο αυξημένου υλισμού. Τα Barcode της
Τσιτσιντά είναι χαράξεις της παιγνιώδους μορφής της κοινωνίας. Η Τσιτσιντά
μελετά μορφές της κοινωνικής αλληλεπίδρασης
ή κοινωνικοποίησης. Ξετυλίγει τον πολύπλοκο επάλληλο κάθετο ιστό
των Barcode ως παραδείγματα αλληλένδετων
σχέσεων και κοινωνικών αλληλεπιδράσεων
με χαρακτηριστικά ολότητας, ένας τόπος ολότητας. Η κωδικοποίηση και η
αφαιρετικότητα της μορφής των Barcode οδηγούν το τέμπο, τον ρυθμό και τη
συμμετρία των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων στη γόνιμη επίμονη χάραξη της
χαρακτικής ώστε το θορυβώδες σοκ των
ατελεύτητων νέων εντυπώσεων και συναντήσεων στη ζωή της μεγαλούπολης να
φαίνονται στα χαρακτικά της σαν την υποκείμενη κουλτούρα γύρω από τη σφαίρα της
ατομικότητας που σφετερίζεται κοινωνικά πλαίσια αυξημένου υλισμού. Το μελάνι
της Τσιτσιντά διαποτίζει χαρτιά και κατασκευές
ώστε τα Barcode να είναι κάστρα
εντυπώσεων μιας αλλότριας ζωής δοσμένης σε συστηματικότητες εξαντικειμενισμένων
υλικών οντοτήτων. Τα Barcode είναι η
σημαντικότερη εσωτερική ταυτοτική επιβεβαίωση του συστήματος αρίθμησης της
κινητικότητας των προϊόντων για να αρχειοθετείται καλυτέρα η πολύπλοκη
λειτουργική διαφοροποίηση μέσα στον κόσμο του χρηματικού καταμερισμού της
εργασίας. Η Αλεξάνδρα Τσιτσιντά μας
βάζει σε έναν γοργό συνωστισμό συντελεσμένων εικόνων με τον αναπάντεχο
χαρακτήρα εκείνων των εντυπώσεων μιας μεταβιομηχανικής και άυλης καπιταλιστικής
καταγραφής της ζωής.
Κοντοσφύρης Χάρης
Φλώρινα, 14/5/2018
Εκθέτει στον
χώρο της πινακοθήκης του Παλαιοντολογικού Ιστορικού Μουσείου Πτολεμαΐδας η
Αλεξάνδρα Τσιτσιντά
Σύμπραξη με
εικαστικό έργο του Χάρη Κοντοσφύρη
Τα εγκαίνια των
εκθέσεων στο Παλαιοντολογικό Ιστορικό Μουσείο Πτολεμαΐδας θα γίνουν το Σάββατο
19 Μαΐου 2018
Διεύθυνση: 28ης
Οκτωβρίου, 1
Διάρκεια
έκθεσης: 19 Μαΐου - 29 Ιουνίου
Ώρα εγκαινίων:
19:00
Ωράριο
Μουσείου: 8:00 – 14:30 (εκτός Σαββάτου και Κυριακής)
Ξεναγήσεις με
ραντεβού, στο 6974753258
Τηλέφωνα
επικοινωνίας: 2463054444
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου